dc.contributor.author | Yücel, Ece | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-12-26T19:28:46Z | |
dc.date.available | 2022-12-26T19:28:46Z | |
dc.date.issued | 2022-05 | |
dc.identifier.citation | Yücel, E. (2022). Yaratıcı makinelerin insan sanatına müdahalesi üzerine bir inceleme. Dijitalleşen Dünyada Birey, Toplum, Siyaset Kongresi Bildiri Kitabı. (s.124-141). İstanbul: Işık Üniversitesi Yayınları. | en_US |
dc.identifier.uri | http://belgelik.isikun.edu.tr/xmlui/handle/iubelgelik/5189 | |
dc.identifier.uri | http://belgelik.isikun.edu.tr/xmlui/handle/iubelgelik/5141 | |
dc.description.abstract | Teknolojik dönüşüm ve dijitalleşmenin etkisinin insan hayatında en fazla hissedildiği çağımızda özellikle Yapay Zekâ bazlı teknolojideki atılımlar sonucunda birçok meslek grubunda otonom ve robotik sistemler insan gücünün ve emeğinin yerini alırken, kendini bu müdahaleden muaf, güvenli bölgede hisseden insan sanatı ve sanatçılar da zamanla tehdit altında kalmaya başlamıştır. Tarih öncesinden, mağara duvarlarından bugüne insanın en özgün yaratımlarından olan ve insanı diğer canlı ve cansızlardan ayıran öncelikli kavramlardan biri olan yaratma arzusu ve becerisi, sanat üretimi makinenin de yetilerinin arasına girdiğinde insanın bizzat kendini koyduğu üstün ve farklı statüsü ve sanatının geleceği sorgulanmak durumunda kalacaktır. Günümüzde şiir yazan, resim çizen, küratörlük yapan, heykel üreten, beste yapan, senaryo yazan makinelerin/robotların giderek artan başarılı varlığı ve iddialı söylemleri insan zihnine şu soruyu yerleştirmiştir: “Sanat da mı elden gidiyor?” Bu metinde Deniz Yılmaz, Ai-Da, Sophia, Jarvis … gibi sanatçı makineler örneklendirilirken, ürettikleri sanat nesneleri ve sanatları aracılığıyla iletmek istedikleri mesajlar oldukça faal olarak yer aldıkları sosyal medya paylaşımları, demeçleri, katıldıkları sergi ve etkinlikler ve ilk insansı sanatçı robot Ai-Da ile yapmış olduğum röportaj üzerinden değerlendirilecektir. Bir yandan Sanatçı makinelerin ortak mesajları belirlenirken diğer yandan bu bağlamda insanın kendine özgü olanı korumak ve geliştirmek adına hem kendini, insan ve sanatçı kavramlarını, hem de sanatını yeniden betimlemeye duyacağı ihtiyaç irdelenecektir. Çalışmada bu yeni kimliğin sanatına dair örnekler transhümanist sanat akımları ve Siborg sanatı üzerinden sunulacaktır. Sonuç olarak Yeni Sanatçı’nın makineyle sürekli iletişimde, makineden- teknolojiden öğrenen, destek alan ama salt aldığı desteğe dayanmayan, kapasitesini teknoloji ile azaltmak yerine arttıran, kendini geliştirdiği için değişen dönüşen, yeni bir seviye ve düzlemde “ustalaşan” sanatçı olacağı görülecektir. | en_US |
dc.language.iso | tr | en_US |
dc.publisher | Işık Üniversitesi Yayınları | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.source | Dijitalleşen Dünyada Birey, Toplum, Siyaset Kongresi Bildiri Kitabı | en_US |
dc.subject | Yapay Zeka | en_US |
dc.subject | Yaratıcılık | en_US |
dc.subject | Siborg | en_US |
dc.subject | Sanat | en_US |
dc.subject | Gelecek | en_US |
dc.title | Yaratıcı makinelerin insan sanatına müdahalesi üzerine bir inceleme | en_US |
dc.type | Book Chapter | en_US |
dc.description.version | Publisher's Version | en_US |
dc.department | Işık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.identifier.startpage | 124 | |
dc.identifier.endpage | 141 | |
dc.peerreviewed | Yes | en_US |
dc.publicationstatus | Published | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Kitap Bölümü - Ulusal | en_US |