dc.contributor.author | Özer, İpek | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-11-05T11:30:45Z | |
dc.date.available | 2024-11-05T11:30:45Z | |
dc.date.issued | 2024-10-31 | |
dc.identifier.citation | Özer, İ. (2024). Mekânın Atmosferi: Peter Zumthor’un İlkeleri ile Olafur Eliasson’un Sanatına Bir Bakış, Işık JADA: Işık University Journal of Art, Design and Architecture, 2(1), 50-63. | en_US |
dc.identifier.issn | 2980-1281 | |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/pub/jada/issue/87840/1529039 | |
dc.identifier.uri | http://belgelik.isikun.edu.tr/xmlui/handleiubelgelik/6166 | |
dc.description.abstract | The atmosphere of a space has a multilayered structure and it is related to experience, interaction between body and space and senses. Experiencing the space is crucial for perceiving the atmosphere. Additionally, when the experience appeal to multiple senses—such as touch, hearing, and smell, rather than just sight— it became enriched. Given this, it can be said that a multisensory experience is necessary for a holistic perception of a space’s atmosphere. The main aim of this study is to understand the concept of atmosphere in architecture and to explore how it can be created. The study first discusses the concepts of space, experience, relationship with senses and atmosphere. Then, nine principles defined by architect Peter Zumthor, who focuses extensively on the concept of atmosphere were examined. Since atmosphere is an abstract concept, Zumthor’s nine principles contribute to a more concrete understanding of the elements that create atmosphere. Following this, the study analyzes the atmosphere in three works by artist Olafur Eliasson: “The Weather Project,” “Din Blinde Passenger,” and “Reality Projector,” by using Zumthor’s insights. This analysis identifies the elements contributing to the creation of atmosphere and highlights the importance of multisensory experience. | en_US |
dc.description.abstract | Mekanın atmosferi çok katmanlı bir yapıya sahip olmakla birlikte deneyim, beden ve mekan arasında kurulan etkileşim ve duyularla da ilişki içerisindedir. Atmosferin algılanması için mekanın deneyimlenmesi büyük bir öneme sahiptir. Ayrıca yaşanan deneyimin sadece görme odaklı değil; dokunma, işitme ve koku alma gibi birçok duyuya da hitap eder halde olması deneyimi zenginleştirmektedir. Bu durum göz önüne alındığında mekan atmosferinin bütüncül bir şekilde algılanmasında çok duyulu bir deneyimin gerekli olduğu söylenebilir. Bu çalışmanın temel amacı, mimaride atmosfer kavramını anlamak ve atmosferin nasıl oluşturulabileceğini incelemektir. Çalışmada öncelikle mekan, deneyim, duyularla kurulan ilişki ve atmosfer kavramlarından bahsedildikten sonra atmosfer kavramı üzerinde çokça duran mimar Peter Zumthor tarafından belirlemiş dokuz prensip incelenmiştir. Atmosferin soyut bir kavram olması nedeniyle Zumthor’un dokuz ilkesi atmosferi oluşturan unsurların daha somut bir şekilde anlaşılmasına katkı sağlamaktadır. Çalışmanın devamında Zumthor'un anlayışından yararlanarak, sanatçı Olafur Eliasson’ın “The Weather Project”, “Din Blinde Passenger” ve “Reality Projector” isimli üç eserindeki atmosfer analiz edilmiştir. Bu şekilde atmosferin oluşum sürecine katkıda bulunan unsurlar belirlenmiş ve çok duyulu deneyimin önemi ortaya konmuştur. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Işık Üniversitesi Yayınları | en_US |
dc.relation.ispartof | Işık Üniversitesi Sanat, Tasarım ve Mimarlık Dergisi | en_US |
dc.relation.ispartof | Işık University Journal of Art, Design and Architecture | en_US |
dc.relation.ispartof | Işık JADA | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Experience | en_US |
dc.subject | Senses | en_US |
dc.subject | Atmosphere | en_US |
dc.subject | Peter Zumthor | en_US |
dc.subject | Olafur Eliasson | en_US |
dc.subject | Deneyim | en_US |
dc.subject | Duyular | en_US |
dc.subject | Atmosfer | en_US |
dc.title | Atmosphere of place: a look at Olafur Eliasson’s art through Peter Zumthor’s principles | en_US |
dc.title.alternative | Mekânın atmosferi: Peter Zumthor’un ilkeleri ile Olafur Eliasson’un sanatına bir bakış | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.description.version | Publisher's Version | en_US |
dc.department | Işık Üniversitesi, Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü | en_US |
dc.department | Işık University, Faculty of Art, Design and Architecture, Department of Architecture | en_US |
dc.authorid | 0009-0007-0658-4747 | |
dc.identifier.volume | 2 | |
dc.identifier.issue | 1 | |
dc.identifier.startpage | 50 | |
dc.identifier.endpage | 63 | |
dc.peerreviewed | Yes | en_US |
dc.publicationstatus | Published | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.institutionauthor | Özer, İpek | en_US |
dc.institutionauthorid | 0009-0007-0658-4747 | |